Op het juiste ogenblik, de juiste handeling stellen

Home


Welkom beste liefhebber van goed en zelfgebakken brood.

Ik weet niet wat u drijft, maar mijn verste herinnering aan goed brood gaat terug naar mijn prilste jeugd bij mijn grootmoeder - we spreken beginjaren 50. Zij woonde aan een kruispunt, toen nog gekend als "den oven", op "de marionetten" (nu hoog Kortrijk). Een hoek waar vroeger een buurtoven moet gestaan hebben voor gemeenschappelijk gebruik. Ik heb het niet meer mogen meemaken, want in die tijd kwam al meermaals per week uit een naburig dorp de bakker langs met ouderwets brood. Op zaterdag lag daar bovenop een gratis boterkoek, bij wijze van getrouwheidspremie avant la lettre.
Het brood had een donker gekleurde krokante korst en een stevige crêmekleurig kruim; Met alleen wat boter en koffie smaakte en geurde het als geen ander. Het is een verre en op het eerste zicht banale herinnering, maar die smaak en aroma is mijn ganse leven bijgebleven.

Het mag dus niet verwonderen dat broodbakken al gauw een blijvende interesse is geworden en ik de kennis ervan gedurig aanscherp : avondschool, workshop, vakliteratuur, internet en lbnl. vrienden.
Gewapend met deze kennis breidt gaande weg ook de praktijk uit; Men maalt zijn graan zelf en experimenteert met oude graansoorten, desems en diverse bak-en gaartechnieken. Kortom het werd een boeiend avontuur.

In 2014 kon ik de bakkerij van DE EETWINKEL te Destelbergen coachen. Alle broden werden er op traditionele wijze vervaardigd, hetzij met desem, poolish of met gerezen deeg (pâte fermentée) , maar steeds met respect voor de natuur dwz. Bio-bloem, "zachte" kneding, lange rijs (meestal 24 uuur) én op steen gebakken.
De klanten keerden tevreden terug... helaas werd de winkel in mei 2016 gesloten.

In de hedendaagse huishouding is de nodige bakkersuitrusting en de kennis voor het bereiken van dezelfde resultaten meestal niet aanwezig, toch is het ook met beperkte middelen mogelijk om goed brood te bakken.

Op deze site bundel ik wat praktische richtlijnen, nuttige informatie en natuurlijk enkele basisrecepten.

l'art est dans le geste
le temps fait le reste
"Broodbakken is een boeiende en levende bezigheid en dus een aanrader voor al wie er tijd kan voor vrijmaken"

Tot genoegen en veel succes!

Sylvère Dufromont